الأربعاء، 8 يونيو 2011

متأخذنيش

متأخذنيش
محاولة كتابة بالمصري

فادي عاصلة  -
متآخذنيش
دمعي طريقي
وانا بريقي
طار مفيش
وحزني جنبي
وكل ذنبي
إني بعيش
متآخذنيش
انا ماشي
ومش ناسي
وراي شعب بيآسي
متآخذنيش
كفرت بذلي وسكوتي
ورخص الدم فدا صوتي
وقال العم …في موتي
ود مبيختشيش
وانا كملت تغريدي
وصار الحرف تنهيدي
ورحم النزف من ايدي
ميهمنيش
متآخذنيش
منا غلبان ومش عارف
ل نا شاعر ولا نازف
ولا صحفي ولا محامي
ولا مغنى ولا عازف
ودايما فكري بيجازف
ويتهرب ، ويتغرب …
متسألنيش
متآخذنيش
لا في عتب ولا لومة
وبكرا اصطف ع الكومة
وكل الشعب بيغني وبيهني
في لحكومة
ودا جاي ودا رايح
ودا عامل ذبايح
ودا زاير ودا معدي ودا سايح
وانا جوعي بيتمدد
وعمرو الدين ما تسدد
وافتح جيبي م تتردد
ملي واحد متلئيش
متآخذنيش
متآخذنيش
كل دا بيتجمع
ويتنظف ويتلمع
وعمر القهر ما تشمع
وانا ماشي ومش ناسي
وراي شعب بيآسي
والآسى بينتسيش
متأخذنيش
انا جي
إن اتأخرت لا تخافي
اصادي شوك وانا حافي
دا انا جي
رشي الورد واتمني
ع باب القدس استني …
أنا جي
------------------------
فادي عاصلة : 19 - آذار  - 2007

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق